شماره 403 هفته نامه راه شهیدان

استعفای دکتر حبیب قاسمی از شهرداری شهرضا یکی از خبرهایی بود که  از  ابتدای سال 1402 در هر کوی و برزن به گوش می رسید. شایعه ای که بسیاری علت آن را ناسازگاری و اختلاف تعدادی از اعضای شورای شهر با ایشان و محدود کردن اختیارات شهردار بیان کرده و در مقابل، تعدادی کاندیداتوری دکتر قاسمی را جهت شرکت در انتخابات مجلس علت این کناره گیری ذکر می کردند.

کناره‌ گیری یا استعفا  در لغت به معنای درخواست داوطلبانه یا به ظاهر داوطلبانه فرد یا گروهی از افراد برای رها کردن رسمی شغل، منصب، سمت یا هر جایگاه دیگرشان گفته می‌شود.

از کناره گیری و استعفاهای های مشهور در ایران و جهان می توان به کناره‌گیری رضا شاه از سلطنت ، دکتر محمد مصدق از نخست‌وزیری ، مهدی بازرگان از نخست‌وزیری دولت موقت، کناره‌گیری ناپلئون بناپارت از امپراتوری فرانسه و میخائیل گورباچوف از ریس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی اشاره کرد.

به هر تقدیر شایعه استعفای مدیر شهری شهرضا سرانجام به واقعیت پیوست و قاسمی پس از حدود چهار سال سکانداری شهرداری عدم تمایل به ادامه همکاری خود را تقدیم شورای شهر شهرضا نمود.

دکتر قاسمی از معدود شهردارانی بود که شهروندان در هر ملاقات عمومی مورد تکریم او قرار می گرفتند. ارباب رجوع از هر گروه و صنفی که بود و با هر روحیه ای اعم از ناراحت، عصبانی،خوشحال و … زمانی که وارد دفتر کار شهردار می شدند با رویی گشاده با آنان برخورد می شد، حتی در سلام کردن از مراجعین سبقت گرفته و با چهره ای بشاش از آنان احوالپرسی می نمود زیرا می دانست که اینگونه برخوردها باعث می شود ارباب رجوع حتی اگر کارش انجام نشدنی و یا بدون جواب باشد از این که مورد احترام واقع شده، با رضایت کامل شهرداری را ترک می کند. در واقع تنها با یک تبسم کافی است تا احساس محبت و صمیمیت را در مراجعین به وجود آورد. صبر و شکیبایی در مقابل کارشکنی و حاشیه سازی ها و همچنین کرنش در مقابل خواست مردم یکی دیگر از خصلت های خوب مدیر سابق شهری شهرضا بود، حرف های شهروندان را  دقیقاً گوش می کرد و با اشاراتی که حاکی از میل و رغبت باشد به آنان اجازه می داد تا تمام حرفهای خود را بزنند و بعد از آن با ملایمت جواب مناسب وسنجیده ای می داد. شاید به این دلیل است که بسیاری از مردم از خبر رفتن او ناراحت شدند.

این هفته نامه و خاصتاً در صفحه هفت پیچ بنا به وظیفه رسانه ای خود در طول مدت خدمت شهردار سابق اگر نقصانی را در مدیریت شهری و با توجه به وسعت فعالیت شهرداری مشاهده کردیم به قلم تحریر در آوردیم و الحق و الانصاف اگر نقدی شد با استقبال دکتر قاسمی مواجه گردید.  پس حال که ایشان مسند و پستی در شهر ندارند جا دارد نشان دهیم که  ما مردمی خوش استقبال و بد بدرقه‌ نیستیم و از این مدیر شهری که با وجود نامهربانی و ناملایمت هایی که بعضی مسئولین بر او روا داشتند دست از تلاشهای شبانه روزی و خدمت رسانی بر نداشت تشکر کنیم .

به هر حال هر آمدنی را رفتنی است، خوشا به حال آنانکه در طاعت خالقند و در خدمت مخلوق(از سخنان امام اول شیعیان)

در هر صورت استعفای شهردار مورد موافقت قرار گرفت و شورای شهر هم بر اساس وظیفه و بلادرنگ از نیروهای فعال شهرداری ، مهندس تاکی را به عنوان سرپرست و شهردار شهرضا انتخاب نمودند. چنین برداشت می شود که شورای شهر از قبل آمادگی استعفای شهردار را داشت که به این سرعت جایگزینی را برای مسند شهرداری شهرضا اعلام نمود.

با تمام انتقاداتی که به عدم شفافیت و اطلاع رسانی مصوبات به شورای شهر وارد است می توان انتخاب شهردار با اکثریت آرا  را از نیروهای جوان شهرضایی نقطه قوت ششمین شورای اسلامی شهر عنوان نمود.

عدم اطلاع‌رسانی آراء اعضای شورای شهر، عدم شفافیت در روند تهیه و بررسی طرح‌ها و لوایح، عدم انتشار مصوبات در کنار نبود حداقل­ استانداردهای شفافیت در سامانه اطلاع‌رسانی شورای شهر و شهرداری نه تنها دستیابی به اهداف اصلی شفافیت که همانا ارزیابی و نظارت عمومی است را غیرقابل تحقق می‌کند بلکه تهدیدی جدی برای اعتماد عمومی خواهد بود و همانطور که در شماره  396 هفته نامه و در اسفندماه سال گذشته به آن پرداختیم شورای شهر موظف است  زمینه اطلاع عموم مردم را به طور مستمر از مصوبات، تصمیمات، عملکرد، بودجه، هزینه و درآمد خود فراهم نمایند ولیکن با وجود گذشت 3 ماه هیچ اقدام موثری انجام نگرفته است و در این میان آقای سید ابوذرمیرنیام رییس کمسیون عمران و بودجه و عضو شورای اسلامی شهر شهرضا با صحه بر الزام شورای شهر به شفاف سازی و اطلاع رسانی مصوبات به عموم مردم،  تنها به ارسال نامه ای مبنی بر آمادگی خود جهت پاسخگویی به سوالات و مطالبات مردمی اکتفا نموده ولیکن تا کنون علیرغم تماس تلفنی فرصتی را برای شفاف سازی مهیا ننموده اند.

لازم به ذکر است قانونگذار با استفاده از واژه “موظفند” این تکلیف قانونی را بر عهده  شورای شهر قرارداده است و به نظر می رسد عدم اجرای این ماده می تواند مصداق جرم ترک فعل و یا حداقل تخلف این نهاد باشد و می طلبد اعضای شورای شهر، مردم را محرم دانسته و عملکرد خود را در معرض نقد و بررسی عموم قرار دهند  و شهروندان  را از ابتدایی‌ترین حقوق خود که همانا دانستن است محروم ننمایند!

علی ایحال ضمن تبریک به شهردار جدید و آرزوی موفقیت برای ایشان و همچنین اعتلای شهر شهرضا به جایگاهی که زیبنده و شایسته آن می باشد از شورای شهر انتظار می رود همانگونه که با اکثریت مطلق آرا به شخص جوان شهرضایی اعتماد کردند به همان صورت تا پایان دوره مسئولیت خود با اتحاد و همبستگی پشتیبان شهردار تازه نفس باشند و خدایی ناکرده مسائل شخصی و حزبی و… باعث ایجاد اختلافات و در نتیجه آسیب بیشتر به مدنیت شهری شهرضا نگردد . زیرا اختلافات شورا و شهرداری بزرگ‌ترین آفت‌ در مدیریت شهری است و مردم دیگر تحمل شنیدن درگیری های پیدا و نهان بین این دو نهاد و لمس این مشکلات را ندارند زیرا این اختلافات باعث می شود تا شورا و شهردار به جای پرداختن به مشکلات شهر، به درگیری صنفی خود پرداخته و از وظیفه اصلی خود دور بمانند.

در پایان انتظار می رود همانطور که قانون درخصوص نقش نظارتی شورا شفاف است و دخالتی در انتصابات در شهرداری ندارد ، شهردار نیز از این فرصت استفاده نموده و در انتصابات خود با اختیار کامل نسبت به انتخاب اصلح استفاده نموده و شورای شهر نیز در صورت انتقاد به عملکرد هر یک از منصوبین شهردار،  نقش مطالبه‌گری را ایفا نموده تا به این گونه بتوانند با همکاری یکدیگر به وعده انتخاباتی خود که ساخت شهری آباد است و البته با شفافیت اقدام نمایند.

صدرا رحمتی